Kuntavaalit ovat takana ja tarkistuslaskennan tuloskin on jo plakkarissa. Vihreiden kannatukseksi tuli tarkistuslaskennan päätteeksi lopulta 12,5%, joka on historiallisen kova kannatus. Vihreiden viesti kelpasi suomalaisille paremmin kuin koskaan. Kiitos tuloksesta kuuluu siis ennen kaikkea suomalaisille ja lisäksi niille lukemattomille aktiiveille ja ehdokkaille, jotka jaksoivat tehdä kuukausikaupalla töitä vaalivoiton eteen. Vaalien tuloksesta on kirjoitettu jo lukuisia…

Tätä kirjoittaessa vaalit ovat jo aivan oven takana. Haluan tässä vaiheessa kiittää kaikkia, jotka ovat minua kampanjassani tukeneet. Kiitos myös espoolaisille, jotka ovat ottaneet kadulla kampanjoivat ehdokkaat hyvin vastaan. Näissä vaaleissa on ollut mukavaa tehdä kampanjaa. Kiitos lukuisista hyvistä keskusteluista ja uusista ajatuksista, joita ne ovat synnyttäneet! Päivitin juuri myös vaalirahoituksen ennakkoilmoitukseni, jonka ensimmäisen version…

Etla haluaa tuoreessa muistiossaan kaikille opiskelijoille lukukausimaksut ”kannustimeksi”. Kun ensin ajetaan kaiken koulutuksen rahoitusta alas, voidaan sitten alkaa valittaa siitä, miten rahoitus on heikkoa ja kyllä nuorison pitää nyt maksaa taas lisää. Nuoriin panostaminen ei todella ole muodissa. Lukukausimaksuilla ei ole sijaa suomalaisessa korkeakoulutuksessa. Maksuton koulutus on ollut suomalainen menestystarina, jolla on lisätty sosiaalisista liikkuvuutta…

Huomenna 29.3. alkaa ennakkoäänestys! Vaalien loppusuora häämöttää. Kampanjointi on ollut mukavaa puuhaa – vielä mukavampaa kuin aiemmin. Vihreä vaihtoehto otetaan nyt vastaan paremmin kuin koskaan ennen. Toinen tilanne oli viime eduskuntavaalien alla. Silloin moni kysyi minulta, miksi varsinkin minun opintotaustallani puolueeksi valikoitui Vihreät. En sinänsä ihmettele kysymystä, sillä olen joskus ammoin hellinyt itsekin ennakkoluuloja vihreitä…

Päätöksentekijän asema ei ole aina kovin helppo. Edistystä pitäisi saada aikaan, mutta isoihin hankkeisiin liittyy aina myös isoja riskejä. Länsimetro on tästä hyvä esimerkki. Hanke on olennaisen tärkeä metropolialueen kehittämisen kannalta, mutta julkinen kritiikki on aiheellisesti kovaa, koska sekä kustannukset että aikataulu ovat jotain aivan muuta kuin mitä aikanaan päätettiin. Länsimetro ei tietenkään ole ainoa…

Minulle Espoon tulevaisuudessa on tärkeää hyvän kaupungin rakentaminen. Sellaisen, jossa on tilaa monenlaisille ihmisille ja monenlaisille elämäntavoille. Haluan rakentaa sellaista kaupunkia, jossa kadut on tuotu ihmisten ulottuville ja kaupunkirakenne on tiivis. Minun unelmieni Espoossa kulkuyhteydet ovat sellaisia, että joukkoliikenne, kävely ja pyöräily ovat yhä useammalle houkuttelevia vaihtoehtoja. Monelle autottomuus on Espoossa jo totta. Reilusti yli…

Autot olivat hyvä keksintö Villiin länteen, mutta huono kaupunkiin. Näin sanoi “kaupunkisuunnittelun megatähti” Jan Gehl tänään Helsingin Sanomissa. On helppo olla samaa mieltä. Kaupunki ei ole kasa rakennuksia ja teitä. Kaupunki on ihmisiä. Siksi kaupunkiympäristö pitää rakentaa ihmiskeskeisesti ja tuoda kadut ihmisten ulottuville. Viihtyisässä kaupungissa etäisyydet ja kulkuväylät ovat sellaisia, että kävely ja pyöräily on…

Häpeällistä. Raivostuttavaa. Törkeää. Nämä adjektiivit tulivat mieleen, kun Kauppalehti uutisoi, että osa eduskunnasta puuhailee tasa-arvoisen avioliittolain perumista puskemalla Aito avioliitto -aloiitteen käsittelyä eteenpäin täysin poikkeuksellisessa pika-aikataulussa. Tasa-arvoisen avioliittolain voimaantuloon on kaksi viikkoa. Sen jälkeen rakkauden tasa-arvon kumoaminen vaatisi perustuslain käsittelyjärjestyksen. Vielä on siis tämä kaksi viikkoa aikaa perua tasa-arvo normaalissa käsittelyjärjestyksessä, jos vain tarpeeksi koplaillaan…